Wednesday, November 24, 2010

KALSIUM DAN VITAMIN

Kandungan Mineral
Folic Acid - Pembentukan darah merah baru
Iron - Berperanan penting dalam fungsi normal imuniti. Kekurangan iron telah menunjukkan badan kita mudah mendapat jangkitan penyakit.
Calcium - Berperanan mengurangkan Osteoporosis (Tulang kurang padat) yang bermula pada umur 35 tahun termasuk wanita yang putus haid (menopous) yang mula mengalami Osteoporosis. Dapat mengurangkan tekanan.
Magnesium - Membantu fungsi saraf dan merehatkan otot, termasuk mengatur degupan jantung agar tetap normal. Dapat mengurangkan tekanan.
Sodium - membantu menormalkan tekanan arah dan fungsi normal otot serta urat saraf

Pottasium - Berfungsi bersama sodium, meningkatkan pertumbuhan sel dan otot.


Kandungan Vitamin
Vitamin A
Menggalakkan pertumbuhan tulang, pertahanan terhadap penyakit, memperbaiki struktur kulit serta mengelakkan rabun.
Vitamin B1, B2 & B3
Membantu memelihara sistem saraf dan otot yang sihat serta fungsi jantung yang normal. Diperlukan untuk pembentukan sel darah merah, penghasilan antibodi, pernafasan sel dan tumbesaran. Ia melegakan keletihan mata dan penting dalam pencegahan & rawatan katarak serta membantu metabolisma. Bersama dengan vitamin A, ia memelihara dan memperbaiki selaput mukosa dalam saluran penghadaman. Ia juga memudahkan penggunaan oksigen oleh tisu kulit, kuku dan rambut, selain menghapuskan kelemumur dan membantu penyerapan zat besi dan vitamin B6. Amat diperlukan oleh badan kita untuk peredaran darah dan kulit yang sihat.
Vitamin B6
Untuk urat saraf, kebas kaki tangan. Diperlukan untuk pengeluaran sel darah merah dan juga antibodi. Ia amat perlu bagi sistem saraf dan otak supaya berfungsi dengan normal dan juga untuk sintesis nukleik asid RNA dan DNA yang maan mengandungi arahan-arahan genetik bagi pengeluaran semula semua sel-sel dan pertumbuhan selular.
Vitamin B12
Menambah darah, amat sesuai untuk wanita mengandung. Diperlukan bagi pembuatan bahan genetik pada sel (DNA) untuk pertumbuhan dan pembesaran. Kekurangan Vitamin B1 boleh menyebabkan keletihan, badan yang lemah, megaloblastic anaemia, sakit mulut dan lidah, kebas dan sesemut pada kaki dan tangan yang disebabkan oleh kerosakan saraf tunjang serta gangguan mental dan emosi.
Vitamin C
Untuk kesihatan kulit, sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah kulit. membantu mempercepatkan penyembuhan luka, menjaga sistem kekebalan tubuh, menyerap zat besi, membentuk tulang dan gigi
Vitamin D
Penyerapan kalsium lebih banyak, tanpa Vitamin D, kalsium yang dimakan akan keluar melalui perkumuhan. Pertumbuhan normal akan meningkatkan paras sitrat (garam asid sitrat) dalam darah dan menggalakkan penyerapan kalsium dalam usus, menjaga kesihatan tulang dan gigi.
Vitamin E
Antioksidan yang penting dalam pencegahan kanser dan penyakit kardiovaskular. Ia memperbaiki peredaran darah yang mana amat perlu untuk memperbaiki tisu. Ia memelihara pembekuan darah yang normal dalam penyembuhan, mengurangkan parut. Sangat penting untuk mempertahankan fungsi saraf dan otot, melindungi struktur membran daripada rosak, mengekalkan pertumbuhan normal dan mengalakkan metabolisma, mengekalkan struktur paru-paru, hati dan membran sel darah merah. Sebagai antioksida, vitamin ini bermanfaat sebagai mencegah penyakit jantung dan melambatkan penuaan.

Kandungan Immunoglobulin
IgAJuga dikenali sebagai mukos antibodi, mencegah serangan kuman bakteria daripada melekat pada dinding organ. Juga membantu menghasilkan protein yang mencukupi untuk badan manusia.

IgE
Berfungsi sebagi bahan peroksida, melindungi sel-sel membran, menghalang sebarang tumbesaran sel penyakit, menguatkan tulang, sistem saraf & bahagian otak manusia.

IgD
Membekalkan haba, membantu penyerapan kalsium dan pengagihan kalsium pada tulang.

IgM
Antibodi ini dihasilkan oleh sel B dan dijumpai pada tulang, usus makan, paru-paru & kalenjar limpa. Ianya dapat mengaktifkan sel darah merah, membekalkan oksigen serta mempercepatkan proses meneutralisasi sebarang racun kuman bakteria yang dijumpai dalam badan manusia.

IgG
Merupakan komposisi tertinggi dalam antibodi, mengaktifkan sel darah putih untuk menentang serangan kuman bakteria terutama E-coli, kuman bakteria yang paling kerap ditemui dalam usus pesakit.

IgF1 & IgFII
IgF merangsang pertumbuhan kulit baru. Mengekalkan ketegangan kulit dan melawan fungus, bakteria, virus dan juga pathogen.

Kandungan Tambahan

COMPLEX LIPID (Dipaten - Unik)
  • Mengikut kajian tanpa Complex Lipid, penyerapan kolustrum yang diambil hanyalah sebanyak 20% sahaja, manakala 80% lagi akan dikeluarkan. Ini bermakna 80% akan diserap manakala hanya 20% yang akan dikumuhkan
PROOBIOTIX
Khasiat probiotix adalah seperti yang terdapat di dalam minuman Yakult

PREBIOTIX
Merupakan pemangkin kepada probiotix

No comments: