Friday, October 29, 2010

Sejarah Colostrum



Pada awal abad ke 20 ia dinyatakan bahawa tahap antibody dalam susu pertama yang dihasilkan selepas kelahiran (colostrum) adalah lebih tinggi daripada susu yang dihasilkan selepas 72 jam. 

ianya telah diketahui bahawa antibody itu mengandungi beberapa ciri-ciri yang ditingkatkan perlindungan. Sebelum pembangunan dadah sulfur dan antibiotic, colostrum telah digunakan untuk ciri-ciri semula jadi yang mengandungi antibiotik. 

Seorang doktor, Albert Sabin seorang yang telah dikreditkan dengan membangunkan vaksin polio pertama, telah membela pemggunaan colostrum dan fakta pada asalnya terpencil anti-polio antibody yang pertama daripada bovine colostrum.

Lebih kurang 40 tahun kemudian Campbell dan Peterson, menggunakan teori perlindungan vaksin orthodox, membangunkan program dimana lembu-lembu di imunisasikan dengan campuran melemahkan pathogen sebelum kelahiran anak lembu. 

Colostrum diambil daripada haiwan-haiwan ini telah dirujuk sebagai keimunan atau colostrum keimunan tinggi. 

Kajian dimana telah dijalankan menggunakan susu keimunan tinggi menunjukkan ia menjadi secara profilaktik dan secara terapeutik berjaya dalam pencegahan dan mampu merawat pathogen yang disebabkan oleh jangkitan dalam saluran usus, meliputi E.coli, rotavirus bayi, Cryptococcidiosis, cirit-birit dalam AIDS dan pesakit immunodeficient yang lain, Pembentukan gigi cariedan pelbagai jenis keadaan lain.

Pada 1992 Kummer adalah yang pertama menunjukkan bahawa colostrum daripada ketidakimunan lembu-lembu boleh menghalang penyakit gastrointestinal pada bayi. Pada 1998 McConnell dan rakan kolej di Otago Universiti, New Zealand, bersempena dengan New Zealand Dairy Group menunjukkan bahawa ia adalah mungkin untuk mengeluarkan colostrum daripada makanan pastura, ketidakimunan lembu-lembu dimana menunjukkan volume antibodi yang lebih baik dan kegiatan dari hyperimmunised setara. 

New Zealand Dairy Industry melopori perdagangan pertama sistem pengumpulan colostrum. Beratus daripada peladang dairy dengan lebih daripada 400 lembu dilaburkan dalam stainless stell berasingan dan syarikat memperkembangkan dengan cara yang mana untuk mengumpul, pasteurise, kering dan menyimpan colostrum dalam kuatiti yang besar. New Image International melopori pemasaran colostrum dengan mencipta produk daripada kumpulan pertama yang diberi nama LIFELINETM.

No comments: